De kring
Elke dag wordt gestart met een kring, de duur daarvan varieert van dag tot dag. Afhankelijk van het lesrooster kan de kring ook plaatsvinden op een later moment van de dag.Op
maandag wordt er gestart met het wisselen van de taken, op het magneetbord
worden de namen van de kinderen doorgeschoven. Ze kiezen dus niet voor een
taak, elk kindje zal dus eens voorzitter en verslaggever zijn.
Wanneer kinderen
iets willen brengen in de kring duiden ze dit aan op een lijst. Hierbij kunnen
ze kiezen uit: ik vertel, ik toon, ik lees voor, ik regel, theebabbel.
De voorzitter kiest de volgorde van wie aan bod komt. Theebabbel kan enkel als er tijd over is. Wanneer iemand ‘ik regel’ heeft aangeduid dan moet die in die kring aan beurt komen. Wat hij of zij wil regelen moet wel in het klasraadschriftje staan. Geregeld is er ook een grote klasraad, deze gaat vaak over klasorganisatie, klasgebeuren (bijvoorbeeld het bespreken van mogelijke uitstappen, activiteiten), bespreken van Spiegelraad,... Kleine zaken worden onmiddellijk besproken.
De voorzitter kiest de volgorde van wie aan bod komt. Theebabbel kan enkel als er tijd over is. Wanneer iemand ‘ik regel’ heeft aangeduid dan moet die in die kring aan beurt komen. Wat hij of zij wil regelen moet wel in het klasraadschriftje staan. Geregeld is er ook een grote klasraad, deze gaat vaak over klasorganisatie, klasgebeuren (bijvoorbeeld het bespreken van mogelijke uitstappen, activiteiten), bespreken van Spiegelraad,... Kleine zaken worden onmiddellijk besproken.
De verslaggever
maakt een mindmap van de kring.
maandag =
praatronde
dinsdag =
boekenronde
woensdag = actuaronde
donderdag = natuurronde/voorleesronde
vrijdag = techniekronde en muziekronde
Elke week
vertellen twee kinderen over hun boek. Ze maken hier ook een verwerking van. In het begin van het schooljaar komen eerst de kinderen van het vierde leerjaar aan bod, zij weten reeds wat van hen verwacht wordt.Op donderdag is er natuurronde en actua. Wie natuurronde heeft kiest zelf een onderwerp en maakt daar een verwerking rond, bij de actua wordt een aspect van de actualiteit door een kind belicht.
Op vrijdag tonen de kinderen een proefje en geven daarover uitleg aan de andere kinderen van de klas.
Op vrijdag is er ook muziekronde, vaak tonen kinderen dan een clipje op computer en geven ze er uitleg bij. Daarna gaan we misschien zelf aan de slag met instrumenten en ritme, en zingen we liedjes.
Op vrijdag tonen de kinderen een proefje en geven daarover uitleg aan de andere kinderen van de klas.
Op vrijdag is er ook muziekronde, vaak tonen kinderen dan een clipje op computer en geven ze er uitleg bij. Daarna gaan we misschien zelf aan de slag met instrumenten en ritme, en zingen we liedjes.
Bijna alle dagen
is er wel wat tijd over voor praatronde.
Wiskunde - wiskundig onderzoek.
De kinderen hebben
geen wiskunde planning. Op hun algemene planning staat wel wat we die week
zullen doen, dat ligt voor elke dag vast. De opdracht die voorzien is voor
die dag moet ook die dag af zijn. Elke les start met een bespreking en wanneer de
kinderen denken het te begrijpen start hun werktijd. In deze tijd werken ze
zelfstandig aan taal, rekenen, project, kringen. Wanneer een les niet volledig
klassikaal wordt besproken en opgelost volgt steeds een klassikale bespreking,
verbetering.
De kinderen die
voldoende tijd hebben werken met de correctiesleutels. Wanneer de kinderen van
het derde leerjaar wiskunde hebben heeft het vierde leerjaar werktijd, nadien wisselt dit.
De kinderen krijgen ook een extra bundel met oefenstof waarin ze naargelang noodzaak zelfstandig in kunnen werken, ze mogen dit ook thuis doen.
De kinderen krijgen ook een extra bundel met oefenstof waarin ze naargelang noodzaak zelfstandig in kunnen werken, ze mogen dit ook thuis doen.
Naast het levend rekenen uit het handboek hebben we ook oog voor problemen die voortkomen uit creaties die de kinderen maken. Foto's, tekeningen, objecten e.d. kunnen een aanleiding zijn om op een creatieve manier op onderzoek uit gaan.
Nederlands
De opdrachten die
de kinderen krijgen zitten in een weekplanning. Vrij veel opdrachten kunnen ze
zelfstandig of per twee uitvoeren tijdens de werktijd. Op het uurrooster aan het bord kunnen de kinderen volgen wanneer er werktijden zijn. Elke week zijn er
ook een of meerdere klassikale lessen aan bord, op het uurrrooster staat
wanneer die gegeven worden.
De leerstof wordt
opgebouwd a.d.h.v. een stukje tekst van een kindje. Daaruit komt de
spellingsmoeilijkheid waarrond die week zal gewerkt worden.
Het woordpakket: elke
week krijgen de kinderen een woordpakket van 20 woorden rond een bepaalde
spellingsmoeilijkheid, op vrijdag hebben ze daar dictee van. Het dictee bestaat
uit 5 woorden en 5 zinnen.
Mogelijke andere
opdrachten op de planning:
- alfabetisch
rangschikken van het woordpakket
- opzoeken
woordenboek
-10 zinnen maken
met woorden van het woordpakket
- creatief schrijven (vrije tekst)
- werkblaadjes
(spelling, woordleer, zinsontleding, werkwoordspelling)
- begrijpend lezen
- Kinderen hebben
voor taal een kladschrift vrije tekst, een tekstenboek, een taalschrift
(woordpakket, klassikale lessen) een map met werkblaadjes, een dicteeschrift.
Project
Klassikaal wordt
gekozen voor een onderwerp dat we willen verdiepen. We bespreken wat we willen
weten over het onderwerp en wat we willen doen. Nadien worden de taken
verdeeld. Elk kind krijgt ook een individuele opdracht.
Ook groepsprojecten (per 4) of individuele projecten zijn mogelijk.
In de uren WO worden thema's aangebracht die weinig in project aan bod komen maar die toch leerstof voor het derde en vierde leerjaar zijn.
Ook groepsprojecten (per 4) of individuele projecten zijn mogelijk.
In de uren WO worden thema's aangebracht die weinig in project aan bod komen maar die toch leerstof voor het derde en vierde leerjaar zijn.
Hulp bij de kleuters
De eerste 5 maanden van het schooljaar is het vierde lj. verantwoordelijk voor het klaarzetten van het 10- uurtje bij de kleuters. Ze zijn verantwoordelijk voor een vaste klas gedurende de gehele periode. Na krokus is het 3e lj. verantwoordelijk. De kinderen doen dit om 9u30.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten